Miriam L' Herminez zoekt met haar kunst de dialoog en de verbinding

Miriam L' Herminez: 'Hoofddeksel als metafoor voor de culturele identiteit.'

Foto: Amelander Musea

Het moet meer Amelands worden. Die opdracht had beeldend kunstenaar                   Miriam L' Herminez uit Den Haag zich gesteld toen ze in de Kunstmaand 2018 de voorbereidingen trof voor de expositie Ameland in Silhouet. Die is tot en met oktober in Museum Swartwoude in Buren te zien.

 

Bijna veertig Amelanders en vaste gasten van het eiland leverden in de Kunstmaand 2018 bijdragen aan dit mixed media project. Die zijn verwerkt in de bijna manshoge silhouetten in de expositieruimte van Museum Swartwoude. L' Herminez exposeerde in november 2018 in de hervormde kerk van Hollum en voerde bijna dagelijks gesprekken met bezoekers. De bijdragen die dat opleverde bestaan uit tekstfragmenten, foto's, persoonlijke boodschappen of verwijzingen naar dingen die degenen die een bijdrage leverden bezighouden. Of simpelweg een compliment of naam van een leerling van de obs 't Ienster in Ballum.

Met 'meer Amelands' verwijst L' Herminez naar vergelijkbaar werk dat ze eerder in Den Haag maakte. Dat werk was meer geanonimiseerd en verwees naar de smeltkroes van nationaliteiten en culturen in de politieke hoofdstad van ons land. "Ongeveer de helft van de inwoners van Den Haag heeft een andere nationaliteit dan de Nederlandse. Daar wilde ik met mijn werk naar verwijzen."

Voor de expositie op Ameland mocht het wat Miriam L' Herminez betreft best wat persoonlijker. Daarom herkennen we in de Amelander silhouetten de walvisvaarder Hidde Dirks Kat, kardinaal De Jong, een jong Amelands meisje dat naar Amsterdam trok om daar als hulp in de huishouding te gaan werken, en een Amelander opa. De verbinding met het heden legt L' Herminez door een video af te spelen waarop jongeren van de waddeneilanden vertellen over de (on)mogelijkheden  om op de eilanden te blijven en er een toekomst op te bouwen. 

Miriam L' Herminez hoefde niet al te veel  moeite te doen om de verhalen van de Amelanders en de vaste eilandgasten te kunnen plaatsen. Ze komt al dertig jaar op het eiland, kent de verhalen en ze volgt het Amelander nieuws op de website van Persbureau Ameland. Ook de verschillen tussen de west- en de oostkant van het eiland kan ze duiden. 

'Door het gezicht weg                                                                        te laten ontstaat er meer                                                        ruimte voor de verbeelding'

 

Rode draad in het werk van L' Herminez zijn de verhalen van mensen. Ze raakte daarop gefocust doordat ze in haar loopbaan als tropenarts in Malawi, Zimbabwe en Tanzania met verschillende culturen kennismaakte. De nieuwsgierigheid naar al die verschillen, maar ook door te kijken naar wat mensen uit verschillende culturen verbindt en voortdurend de dialoog te zoeken geven haar werk een extra lading. 

Ogenschijnlijk in tegenspraak daarmee is de manier waarop ze mensen in haar werk afbeeldt. Het zijn silhouetten waarin de gezichten zijn weggelaten. "Ik probeer tot de essentie door te dringen door de nadruk te leggen op kenmerkende elementen als hoofddeksels. Die zijn metaforen voor de culturele identiteit. Door de gezichten weg te laten zit je niet vast aan wat een gezicht vertelt. Je wordt niet afgeleid door een gezichtsuitdrukking, weet niets over de etnische achtergrond of de leeftijd. Door het gezicht weg te laten ontstaat er meer ruimte voor de verbeelding, de kijker kan er zijn eigen gedachten over vormen." 

Gelaagd werk

Wie het werk van Miriam L' Herminez bekijkt en een beetje moeite doet, kan daar de boodschap die ze erin stopt ontdekken. Zo diep hoeft de bezoeker niet te gaan. De uiterlijke vormen waarin ze haar verhalen verstopt zijn op zich al de moeite waard om eens goed te bekijken. Met prints, tule, draadjes en textiel creëert L' Herminez opmerkelijke en herkenbare beelden.  

       

Op Ameland, bruidstule, papier, draad, 69 x 61 cm.


Biografie Miriam L' Herminez

 

Opleiding & activiteiten

2010-2015 Autonome Beeldende Kunst, Kunstacademie Haarlem
2011-2013 Voorzitter Kunstroute, Kunst op Scheveningen, DH
2009-2015 Voorzitter Kunstcommissie, ZonMw, Den Haag
2009-2010 Modeltekenen, Vrije Academie, Den Haag
2002-2009 Tekenen, aquarel, mixed media, Koorenhuis, Den Haag
2001 - nu   Woont en werkt in Den Haag
1998-2001
Teachers Art training, IST, Dar es Salaam, Tanzania
1986-2001 Werkzaam als tropenarts in Malawi, Zimbabwe, Tanzania

 


Ameland verbindt, Bruidstule, katoen , 260 x 290 cm.

Silhouetten van bekenden en onbekende Amelanders. Op de achterkanten staan collages met teksten en foto's die een persoonlijke boodschappen van Amelanders en bezoekers.

Vlnr. Music 5 (Dirigent), Music 3 (Contrabas), Music 2 (Gitarist). Mixed media, 20 x 20 cm.

Amelander silhouetten. Verwerkt in kleine tableaux.