Een schaalmodel van de Amelander paardenreddingboot Abraham Fock. De echte Abraham Fock wordt jaarlijks meer dan tien keer door paarden naar het strand getrokken en daar gelanceerd.
Scheepsmodellen
De collectie scheepsmodellen van de Amelander Musea is niet bijzonder groot, maar wel gevarieerd. Ze omvat voorbeelden van schepen die herinneren aan de maritieme geschiedenis: de walvisvaart, de koopvaardij, de visserij en het reddingwezen.
Collectie
Vissersschepen en koopvaardijschepen
Een walvisvaarder. Fluitachtig, van het type Groenlandvaarder. Waarschijnlijk gemaakt van een bouwpakket.
De Ambla is waarschijnlijk een zogenoemd Schippersmodel, gemaakt door een schipper. Het lijkt op een clipper, maar de maker is er fantasierijk mee omgegaan. De razeilen zijn smal en zes zeilen boven elkaar is wel wat veel. Of er ooit een echte Ambla naar dit model heeft gevaren, moet dan ook worden betwijfeld.
De Amelander Musea bedanken Jeannette Tigchelaar van het Fries Scheepvaart Museum in Sneek.voor de informatie over deze schaalmodellen..
Uit liefde voor de sleepboten
De modellen van de sleepboten van Wijsmuller zijn gemaakt door Jaap de Boer uit Hollum. Deze vrijwilliger van het Maritiem Centrum Abraham Fock was tussen 1970 en 2010 werkzaam als leraar en directeur in het basisonderwijs.
Door zijn schippersafkomst is De Boer altijd zeer begaan geweest met de sleepvaart. Met name de schepen van Bureau Wijsmuller in IJmuiden hadden zijn grote belangstelling.
De eerste modellen waren kartonnen bouwplaten, die hij hier en daar aanpaste. Later volgden zelfgemaakte modellen. Het enige model dat als modelbouwkit gekocht is, is het kleine model van de Utrecht. Alle overige modellen zijn zelf gemaakt van hout, karton, kunststof, stokjes, draadjes en andere materialen. Omdat men bij Wijsmuller niet erg scheutig was met het aanleveren van gegevens, is het meeste gemaakt naar eigen waarneming, zelfgemaakte foto’s en gegevens uit de literatuur. De meeste boten zijn verkocht omdat ze verouderd waren en de volgende generatie veel meer trekkracht had. Die wordt gemeten in tonnen. De schepen op deze pagina hadden een trekkracht van 16 ton. Sleepboten van nu kunnen vier keer zoveel trekken. De schaal van de modellen Simson, Stentor en Nestor is 1:40, de anderen 1;100.
Te zien in Maritiem Centrum Abraham Fock in Hollum
Simson
Lengte 32 meter. Bouwjaar 1958, Hendrik Ido Ambacht. In 1981 is de Simson verkocht naar Griekenland, waar de sleper herdoopt werd als Pegasus. Is gezonken na aanvaring.
Stentor
Lengte 32 meter. Bouwjaar 1958, Hendrik Ido Ambacht. In 1981 verkocht. In Golf van Mexico als Gorfleet gezonken.
Willem Barendsz
Lengte 50 meter. Gebouwd in 1963 in Sliedrecht. In 1982 verhuisd naar Filipijnen, herdoopt als Ranger 1. Is later gesloopt.
Amsterdam
Lengte plm. 50 meter. Gebouwd in Hamburg in 1971, in 1974 gekocht door Wijsmuller. Kreeg naam Amsterdam. In 1986 kreeg de sleper een tros in schroef, waardoor de motor werd verzet. De schade was zo groot dat sloop de enige optie was.
Utrecht
Lengte plm. 48 meter. Gebouwd in 1954 als Jean Bart. In 1965 bij Wijsmuller als Utrecht. In 1977 naar Griekenland verkocht als Kriti. Later gesloopt. Dit model is de enige uit de serie die als een bouwpakket is gemaakt.
Noord-Holland
Lengte plm. 50 meter. In 1965 gebouwd in Kootstertille bij Tille Scheepsbouw. in 1982 verkocht naar Bahama's, hernoemd als Sierra. Wat er van het schip is worden is niet bekend.
Reddingboten
Johannes Frederik. Lengte 14,4 meter. Snelheid 34 knopen. Schaal 1:10 Ameland 1988 - 2004. Het was de eerste rigid inflatable boat (RIB) van de KNRM.