Tames Oud
Tames Oud (1885-1953)
Tames Oud mag in het rijtje van 'beroemde' Amelanders niet ontbreken. De in Nes geboren kunstenaar verliet het eiland toen hij negentien jaar oud was en raakte al snel verzeild in België, waar hij kennismaakte met onder andere grootheden als Jean Brusselmans en Constant Permeke. Van de kunst leven was moeilijk, vandaar dat hij moest bijklussen als bokser, wielrenner, stoker en visserman. In Brussel dreef hij een kroeg, maar zijn echte liefde was de kunst. Als de laatste gast verdwenen was, schiep hij op zolder nieuwe werken.
Het werk van Tames Oud kan niet tot een bepaalde stroming worden gerekend. Hij ontwikkelde een eigen stijl, met kenmerken van het werk van zijn Belgische en Nederlandse kunstbroeders. Zijn schilderijen kenmerken zich door een krachtig gebruik van de olieverf, die hij soms zo ruimhartig aanbracht dat er een meerdimensionaal effect ontstaat.
Een belangrijk deel van zijn oeuvre omvat rond 40 hout-en linosnedes.
Gedurende zijn hele leven heeft Tames Oud werk gemaakt waarin hij zijn herinneringen aan Ameland tot uitdrukking bracht. Die gingen terug naar een tijd die gekenmerkt werd door een hard en vaak armoedig bestaan.
De kunstwereld heeft de artistieke waarde van het werk van Tames Oud erkend. Het prentenkabinet van het Rijksmuseum, het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Gemeentemuseum Den Haag, het Fries Museum, Museum Belvédère in Oranjewoud, de Amelander Musea en de gemeente Ameland hebben werk van Tames Oud in hun collecties.
Tames Oud, Le grand tout
Collectie Amelander Musea